Menu
Dzisiaj jest: 25 Kwiecień 2024    |    Imieniny obchodzą: Marek, Jarosław, Wasyl

I Liceum Ogólnokształcące w Brzozowie w ramach Erasmus+ gościło uczniów z Rumunii

fot. arch I LO w Brzozowie fot. arch I LO w Brzozowie

W dniach 28 marca- 1 kwietnia 2022 roku, w ramach realizowanego w naszej szkole projektu Erasmus+ „Lokalne rozwiązania dla globalnych wyzwań”, odbyło się kolejne spotkanie partnerów, tym razem to my pełniliśmy rolę gospodarza i gościliśmy  u siebie zagranicznych przybyszów, dla których I Liceum Ogólnokształcące w Brzozowie stało się miejscem spotkań, pracy i licznych rozmów. Po wcześniejszych fascynujących wyjazdach do Włoch, Rumunii, na Litwę i do Portugalii, teraz rola gospodarzy przypadła Polsce. Niestety w związku z obecną, trudną sytuacją polityczną, i naszym położeniem blisko granicy z Ukrainą, tylko rumuńscy uczniowie zdecydowali się na przyjazd i bezpośredni udział w spotkaniu. Pozostałe kraje nie otrzymały zgody swoich instytucji koordynujących.  Niemniej jednak nasi uczniowie i nauczyciele dołożyli wszelkich starań by tydzień w Polsce był pełen atrakcji i wiedzy o naszym regionie. I zdecydowanie się to udało! W poniedziałek 28 marca miało miejsce uroczyste powitanie naszych rumuńskich gości. Polscy uczniowie zaprezentowali historię naszego liceum, opowiedzieli gościom o charakterze naszego liceum, życiu szkolnym, programie edukacji oraz zaprezentowali informacje dotyczące naszego regionu i samego Brzozowa. Następnie podsumowano efekty poprzednich mobilności oraz zadań projektowych m.in. projektów firm internetowych z lokalnymi produktami. Hiszpania, Portugalia, Włochy i Litwa dołączyły do naszego spotkania w formie zdalnej. Każdy z partnerów przedstawił krótką relację ze swoich doświadczeń podczas wyjazdu do Portugalii oraz przedstawił przygotowaną przez siebie kampanię promocyjną swoich firm i lokalnych produktów. Po zajęciach w liceum, Polacy zabrali rumuńską grupę na krótką wycieczkę z przewodnikiem po najważniejszych obiektach Brzozowa , a wieczorem zorganizowali małe spotkanie integracyjne. Wtorek 29 marca był pierwszym dniem wycieczek edukacyjno - krajoznawczych. Nasi rumuńscy goście w polskim towarzystwie mogli zwiedzić Muzeum Ikon i słynną na cały świat wystawę Zdzisława Beksińskiego w Zamku Królewskim w Sanoku. Następnie odwiedzili  znaną Zaporę Solińską oraz Myczkowce- tam Rumuni mieli okazję, by spróbować staropolskiej kuchni, która bardzo przypadła im do gustu, a zwłaszcza pierogi. Ponadto w Bieszczadzkiej Szkole Rzemiosła uczestniczyli w warsztatach garncarskich i kaligraficznych oraz wypiekali nasz regionalny przysmak, czyli proziaki. Warsztaty te były bardzo ważnym punktem tej mobilności, ponieważ nasza wirtualna firma jaką tworzymy w ramach naszych prac projektowych zajmuje się właśnie wypiekiem i sprzedażą  proziaków - nasi goście, jak i my sami, mieliśmy okazję poznać tajniki wypieku tego tradycyjnego podkarpackiego przysmaku, poznać jego tradycyjną recepturę oraz spróbować ciepłego proziaka, prosto z tradycyjnego pieca opalanego drewnem. Co niektórzy nigdy wcześniej nie widzieli takiego pieca!  Trzeciego dnia- w środę 30 marca odwiedziliśmy Podkarpackie Centrum Innowacji, gdzie uczestnicy projektu mieli okazję wziąć udział w warsztatach i ciekawych zajęciach oraz skorzystać z niezwykłych technologicznych wynalazków. Wysłuchaliśmy wykładu na temat roli PCI jako regionalnej instytucji wspierającej młodych przedsiębiorców, poznaliśmy najciekawsze projekty technologiczne Podkarpacia realizowane ze wsparciem PCI oraz wzięliśmy udział w pogadance nt. naszej motywacji do działania - zrozumieliśmy, że nie możemy się bać marzyć - każdy nasz pomysł na życie, nie tylko ten technologiczno – biznesowy, może się udać - wystarczy tylko chcieć nad nim pracować   Po zakończeniu tych zajmujących aktywności, wszyscy udali się na rzeszowski rynek, gdzie miał miejsce wspólny posiłek. Takie okazje za każdym razem sprzyjały rozwijaniu znajomości i przyjaźni oraz umiejętności językowych. Czwartek 31 marca był wyjątkowym dniem, ponieważ zaprosiliśmy naszych przyjaciół z Rumunii do wspólnego zwiedzania Muzeum w Auschwitz. Miejsce to skłoniło wszystkich do wielu refleksji i zadumy nad historią naszej ojczyzny. Stamtąd udaliśmy się wszyscy do najpiękniejszego i najbardziej klimatycznego miasta w Małopolsce, czyli do Krakowa. Nasi goście oprowadzani przez przewodnika mogli podziwiać Plac Główny, Sukiennice, Kościół Mariacki i zwiedzać Wawel. Pełni wrażeń wracaliśmy do Brzozowa- tu warto wspomnieć, że ekipa gospodarzy zadbała o „oprawę muzyczną” wyjazdu i chóralnie zaprezentowała gościom polski bogaty repertuar biesiadno- wycieczkowy. Ostatniego dnia- w piątek 1 kwietnia- w naszym liceum odbyły się warsztaty dotyczące prowadzenia biznesu w oparciu o szeroko rozumiane rozwiązania teleinformatyczne, w szczególności aplikacje internetowe i media społecznościowe, bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z Internetu i narzędzi cyfrowych. Zajęcia poruszały istotne kwestie odnajdywania się i funkcjonowania w świecie On- Line. Wieczorem, tego samego dnia miało miejsce oficjalne zakończenie pobytu w Polsce. Wszyscy uczniowie otrzymali certyfikaty, a potem odbyła się kolacja pożegnalna w Hotelu Alta w Brzozowie. Tego dnia nie zabrakło licznych rozmów, świetnej zabawy, a także chwil wzruszenia, kiedy nadszedł już czas pożegnania. Każdy dzień był dla nas wspaniałą przygodą. Projekt Erasmus+ to wspaniałe, wieloetapowe doświadczenie, które całościowo składa się na niepowtarzalną przygodę. Mamy nadzieję, że sprawdziliśmy się w roli gospodarzy i nasi Goście wywieźli z Polski same dobre wspomnienia. Projekt jeszcze się nie kończy- przed nami wyjazd na Majorkę! Projekt, w którym biorą udział uczniowie ILO, finansowany jest przez Unię Europejską oraz realizowany w ramach programu Erasmus+, sektor Edukacja szkolna, Akcja 2: Partnerstwa strategiczne, projekt: Współpraca szkół (KA229).